Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Monday, May 30, 2011

Perhimpunan Sejuta Belia 2011 - Putrajaya


Berakhir sudah perhimpunan sejuta belia 2011 di Putrajaya. Sy difahamkan perhimpunan ini berjaya mencapai matlamatnya bagi mengumpulkan sekurang-kurangnya 1 juta belia bagi 3 hari perhimpunan ini dijalankan. Perhimpunan yg penuh dengan pengisiannya ini juga telah berjaya memperkenalkan Putrajaya kepada semua lapisan masyarakat didalam dan diluar bandar.

Sy yakin matlamat Kerajaan untuk mendengar suara & pandangan serta desakan golongan belia di Malaysia telah pun berjaya dilaksanakan, dimana Perdana Menteri, YB Dato Seri Mohd Najib Tun Abd Razak telah mengumumkan cadangan untuk menubuhkan "Parlimen Belia". Tahniah YB PM. Namun begitu sy harap Kerajaan dapat mengkaji dgn teliti & mengariskan ciri2 dan kriteria2 bagi penubuhan Parlimen Belia ini agar penubuhannya tidak akan memudaratkan golongan belia dan seterusnya merugikan Negara.


Sy yg turut hadir di perhimpunan sejuta belia baru2 ini boleh mengatakan bahawa Kerajaan Malaysia sememangnya serius dan perihatin terhadap golongan belia dan perancangan awal telah banyak di susun bagi peningkatan taraf hidup dan juga hala tuju belia di Malaysia. Syabas sekali lagi kpd PM,. KBS & MBM. Sy menyeru seluruh golongan belia di Malaysia agar dapat mengambil peluang yg telah disediakan oleh pihak Kerajaan agar segala perancangan yg telah disusun dapat dilaksanakan dengan jaya nya.



PM kita sememangnya bersungguh2 memberikan perhatian dan juga kelebihan kpd golongan belia di Malaysia ini. Jadi sy rase, tiada sebab untuk golongan belia untuk tidak menyokong Kerajaan. Persetankan hasutan2 liar, desakan2 pengkhianat dan lencongan minda oleh pihak2 yg tidak bertanggung jawab. Sudah terbukti sekarang ini bahawa Kerajaan sememangnya merikan ruang yg seluas2nya kpd golongan belia untuk berjaya dan seterusnya berbakti kpd masyarakat & negara.


Tetapi disebalik keriangan dan kejayaan Perhimpunan Sejuta Belia 2011, ada juga sesetengah pihak yg kecewa dgn pelbagai masalah.Contoh nya masalah yg sentiasa berlaku di mana2 majlis besar / karnival, iaitu masalah peniaga kecil, peniaga tapak karnival. Semalam di buletin utama TV3 telah menyiarkan isu ini dimana sekumpulan peniaga kecil bumiputera telah dikatakan rugi sepanjang perhimpunan 3 hari ini. Mereka mendakwa telah dikenakan sewa tapak yg amat tinggi oleh pengajur dan telah ditempatkan di kawasan kurang tumpuan. Dengan ini tiada pengunjung yg mengunjungi kawasan perniagaan mereka dan kerugian besar telah dialami.


Pihak penganjur telah disalahkan dalam hal ini, tetapi setelah sy menyelidik maklumat tersebut, sy dapati bahawa Kementerian Belia dan Sukan serta Kerajaan Malaysia langsung tidak mengenakan bayaran kpd sesiapa yg ingin berniaga di Perhimpunan ini. Ini bermaksud, ada pihak ketiga ataupun org tengah yg tidak bertanggungjawab telah mengambil keuntungan disebalik kemelut ini. Adakah Majlis Belia tidak mengetahui hal ini? ataupun ada orang2 yg tertentu yg sememangnya tidak jujur dalam hal ini? Kita biarkan perkara ini disiasat oleh pihak yg berkenaan agar dapat diselesaikan dengan cara yg terbaik supaya tidak merugikan mana2 pihak dan seterusnya menjaga nama baik Kerajaan.

Selain itu ada juga pengunjung yg merungut tentang kawasan perhimpunan yg dikatakan terlalu jauh diatara satu tempat ke satu tempat yg lain. Parkir yg disediakan juga hangat diperkatakan.Pada sy, tiada seorang manusia pun boleh memenuhi segala permintaan yg didesak. Tetapi sekurang2nya Kerajaan telah berjaya memberikan kemudahan yg disediakan sepanjang perhimpunan ini dengan baik mahupun ada sesetengah aspek yg perlu di perbaiki dimasa hadapan.

CUKUPLAH RAKYAT MALAYSIA!! JGN LAH ASYIK MENGKRITIK TANPA MEMBERIKAN ALTERNATIF MAHUPUN PANDANGAN YG BERNAS TERHADAP MASALAH YG BERLAKU!!

BERSYUKURLAHH!!!! & HARGAILAHHH!!!

No comments:

Post a Comment