Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Sunday, July 24, 2011

Buru 60 buaya di Sungai Seblak



KUCHING: Lebih 2,000 penduduk yang menghuni empat rumah panjang Iban dan dua perkampungan Melayu sepanjang Sungai Seblak di Kabong, kira-kira 500 kilometer dari sini, diarah menghentikan semua aktiviti di sungai selama lima hari berikutan operasi besar-besaran untuk menangkap 60 buaya yang dikenal pasti mengancam keselamatan penduduk kawasan itu.

Operasi itu yang membabitkan kira-kira 30 anggota daripada Sarawak Forestry Corporation (SFC), polis, tentera, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Ikatan Relawan Rakyat (Rela) bermula semalam sehingga Jumaat ini.
Ketua Penyelaras Operasi, Nazari Bujang, berkata larangan turun ke sungai itu dikeluarkan bagi memastikan keselamatan penduduk ketika anggota yang terbabit dalam operasi itu menjalankan rondaan.

"Kita bimbang penduduk terkena peluru sesat kerana anggota yang terbabit dalam operasi pasti akan melepaskan tembakan jika terserempak buaya.

"Kita akui, sungai menjadi nadi utama kehidupan harian penduduk kawasan itu, tetapi kami berharap dalam tempoh operasi mereka mematuhi arahan tidak turun sungai dan jika mahu ke pekan, mereka perlu gunakan jalan darat dari Kampung Emplam," katanya kepada Berita Harian.

Nazari yang juga Pegawai Tadbir Kanan, Pejabat Daerah Kabong, berkata larangan aktiviti sungai itu bermula jam 4 petang hingga 12 tengah malam, sepanjang tempoh operasi.

berita harian/-

No comments:

Post a Comment