Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Tuesday, June 5, 2012

Tan Sri Ghani Tegur Rajagobal, Safee Salie



Prestasi semasa skuad Harimau Malaya yang tidak menunjukkan sebarang peningkatan sejak menjuarai Piala AFF Suzuki pada 2010, nyata mengecewakan pelbagai pihak, tidak ketinggalan lagenda bolasepak tanah air, Tan Sri Datuk Abdul Ghani Minhat - satu-satunya pemain bolasepak bergelar Tan Sri - yang juga dikenali sebagai Raja Bola.
Ghani berkata keputusan seri menentang Filipina tempoh hari, juga yang kedua menentang pasukan sama tahun ini, tidak boleh diterima dan berharap agar ketua jurulatih, Datuk K.Rajagobal tidak berterusan menjadikan pasukan ini pasukan eksperimen dan memberikan alasan lapuk apabila gagal.
“Ini kelemahan penyudah, eksperimen tu hanya alasan. Kalau eksperimen, u takkan dapat peluang (shots) sampai 15, 16 kali dalam satu game. Tapi Rajagopal cakap dia bangga sebab kita dapat banyak peluang, cuma tak dapat gol dan dia sudah kenalpasti kelemahan itu.
“kalau saya jadi jurulatih saya takkan berbangga dapat 15 peluang, dapat 1 shot 1 gol sudah cukup. Kelemahan apa yang dia kenalpasti? Striker sepak bola semua melambung ke langit, sebagai jurulatih betulkan apa yang tak betul kat situ. Panggil u punya striker, suruh diorang tendang bola 100 kali ke arah gol masa latihan, low shot, ajar teknik yang betul, tajamkan sentuhan penyudah. Kalau kesilapan berulang, maknanya u as coach tak buat kerja dengan betul,” katanya.
Apabila diajukan soalan mengenai kecenderungan Rajagobal yang lebih gemar menurunkan barisan pemain kesayangannya, ini reaksi Ghani,
“Bolasepak ni hiburan, sebagai pemain mereka perlu hiburkan penonton, sebab tu lah peminat datang stadium, nak tengok aksi yang menghiburkan. Bukan nak tengok u test player atau bagi pemain yang u suka main walhal ramai lagi yang layak. Zaman saya dulu ini tak berlaku, pemain tak perform tiada tempat dalam pasukan regardless of your status pemain bintang atau popular..”
Tambah Ghani yang merupakan tonggak kejayaan meraih gelaran hatrik Piala Merdeka pada 1958, 1959 dan 1960 serta pemenang gangsa Sukan Asia pada 1962, Malaysia tidak boleh berterusan bermegah dan riak dengan kemenangan dicapai 2 tahun lalu, kerana baginya kejayaan itu tidak melambangkan kekuatan sebenar Malaysia memandangkan bolasepak negara pernah berada di tahap yang lebih tinggi sebelum ini.  
foto : Bernama
Sambil itu, Ghani turut menegur prestasi penyerang negara, Safee Sali ekoran aksi hambar ditunjukkan pemain Pelita Jaya itu bersama skuad kebangsaan, dan berharap Safee tidak terbawa-bawa dengan statusnya selaku penyerang bernilai jutaan ringgit seterusnya hilang fokus di atas padang.
“Dia penyerang yang baik, tapi mungkin dia sudah merasakan dia lebih bagus, satu tahap di atas pemain-pemain lain. Dia sudah jadi jutawan, ada nama, konsentrasi mula hilang. Dia harus meletakkan diri sama level dengan pemain lain, dan dia juga tidak perlu cepat melatah dengan kritikan, u tak boleh nak puaskan hati semua pihak. If u’re a good striker, buktikan kehebatan atas padang, perform setiap game, kritikan akan bertukar menjadi pujian..”.

No comments:

Post a Comment