Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Saturday, August 28, 2010

Mengenang jasa Mat Kilau dan Tok Janggut al Fatihah...

200 waris Mat Kilau berhimpun

KIRA-KIRA 200 keluarga waris dan keturunan dua pahlawan terbilang Pahang, Tok Gajah dan anaknya, Mat Kilau menga-dakan perjumpaan di sebuah hotel di Jerantut, Pahang, baru-baru ini.

Serentak itu juga, mesyua-rat agung kali pertama Persatuan Waris Tok Gajah-Mat Kilau diadakan bagi membincangkan pelbagai isu membabitkan kedua-dua pahlawan itu.
Pengerusi penaja persatuan, Datuk Zulkifly Mohamad, berharap kerajaan negeri membuat pengisytiharan terbuka dalam tempoh terdekat bagi membuktikan Tok Gajah dan Mat Kilau pahlawan Pahang dan bukan penderhaka.

Menurutnya, pertemuan itu untuk membetulkan fakta supaya generasi akan datangtidak menerima yang bercanggah daripada apa yangdipelajari dalam buku teks.

Selain itu, salasilah kedua-dua pahlawan itu turut dipamerkan bagi mendapat gambaran lebih jelas men-genai kedudukan mereka dalam susur gaiur keturunan pahlawan berkenaan.

Pada majlis itu, satu usul penubuhan jawatankuasa khas bagi meneliti salinan satu perjanjian bertulis antara Bendahara Wan Ahmad atau Sultan Ahmad dengan Toto Gajah menge-nai pemberian hak milik Budu dan Pulau Tawar turut dibentangkan.



kenang jasa Haji Hassan bin Panglima Mat Munas

yang lebih dikenali sebagai Tok Janggut

Tok Janggut mendapat pendidikan di Mekah dan mahir bersilat. Selepas Perjanjian Bangkok pada tahun 1909, pihak British mengam bil alih pemerintahan Kelantan daripadaSiam dan mula membawa pelbagai perubahan khususnya dari segi pentadbiran.

tempat tok Janggut gugur..


__________________________________________
Nama penuh beliau adalah Mat Kilau bin Imam Rasu @ Tok Gajah. Ibu beliau adalah Mahda iaitu anak kepada Tok Kaut Burau. (ikuti kesahnya)


Dalam bulan Disember 1969,Tuhan telah menggerakkan hati Mat Kilau yang pada itu memegang kad pengenalan diri K/P 2044778 dan bernama Mohamad bin Ibrahim,memperkenalkan dirinya yang sebenar.




Mat Kilau pandai mengaji, berzanji dan berdikir maulud serta belajar berdikir rebana yang dikenali sebagai ‘Dikir Pahang’.

No comments:

Post a Comment