Followers

Search This Blog

Loading...

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Thursday, August 12, 2010

Daging Masak Merah Berempah

Assalamualaikum... semalam, seharian internet bermasalah... sejuk, sesejuk udara di luar.... tapi alhamdulillah, puasa tahun ni, cuacanya sangat nyaman dengan hujan sekali-sekala di Putrajaya ni. Anak-anak pun tak 'komplen' lapar atau dahaga. Rezeki Allah kan...

Tak perlu cerita panjang (sebab dah berderet entry tertangguh) K.An terus ke menu hari ni. Dah pernah K.An siarkan resepi Daging Masak Merah Berempah ni, tapi kali ni ada bahan yang diubah sikit bagi menambahkan keenakannya. K.An tanya K.N (kakak sulung K.An) resepi abg Mie (abg ipar) sebab hari tu makan masak merah yang dia buat, memang lebih sedap dan pedas.

Bagi yang tak suka pedas, boleh tengok resepi K.An kat sini.

Resepi kali ni: (hidangan untuk 5-10 orang)

****K.N bagi bahan je, sukatannya k.An buat sendiri dan hasilnya sangat memuaskan.

500 gm daging- seperti biasa K.An hiris nipis dan rebus dalam pressur cooker dulu- kalau tak ada, boleh masak seperti biasa tapi ambil masa 1-2 jam hingga daging empuk.

Bahan A
3 sudu besar rempah kurma ayam/daging Baba's
3 sudu besar cili kisar/ cili boh
1/2 cawan tomato puri
5 biji badam direndam air panas, kopek kulit dan tumbuk halus *** kalau tak ada boleh ganti kacang tanah
1 sudu besar sos cili
1 sudu teh serbuk kas-kas
1 cawan air

Perap daging bersama bahan A selama 15 minit. (gaul rata)

Bahan B: tumis

*5 ulas bawang merah dan*2 ulas bawang putih dikisar/ tumbuk halus
sedikit halia dihiris
2 ulas bawang merah dihiris
1 batang kulit kayu manis, 1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Bahan C

1/2 cawan susu cair
1 labu bawang besar dihiris gelang
2 tangkai cili merah dibelah 4

Cara membuatnya:

1. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis semua bahan B hingga wangi. Masukkan daging yang diperap bersama kesemua bahan perapan kedalam periuk. Tambahkan sedikit lagi air jika agak kering. Biar mendidih.

2. Perlahankan api dan kacau daging sekali-sekala. Tutup periuk dan biar hingga daging empuk. Tambah 1 cawan air jika perlu.

3. Apabila daging empuk, masukkan susu cair dan biar mereneh hingga kuah cantik berkilat. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Masukkan cili merah dan bawang besar. Didihkan lagi
dan tutup api apabila kuah nampak pekat.


*** daging masak merah ni lebih sedap apabila dipanaskan berulang-kali. Makan keesokan harinya laaagi sedap sebab rempahnya sudah sebati dengan daging yang makin lembut.
* Resipi dari http://periuktanah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment