Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Wednesday, August 11, 2010

Asparagus Goreng Ikan Masin


Semenjak dua menjak ni pantang Abang Azam dah lebih daripada pantang orang lepas bersalin. Ayam, daging, seafood, telur dan ikan yang gatal-gatal semua tak boleh makan.
Jenuh le K.An memerah otak setiap hari memikirkan menu yang sedap dan sesuai untuk dia. Tak pernah pulak dia 'allergic' seteruk sekarang ni...

Macam asparagus ni, selalunya orang buat goreng belacan, tapi mengenangkan nanti ada yang tak boleh makan, K.An buatla goreng ikan masin.

kalau sebut asparagus ni depan mak-mak kita yang dah lewat emas usianya, mesti dia tanya balik... aa... sayur apa? argus..? heheh... As...pa..raa..gus la mak..

Sekali tengok macam mahal sebab harganya lebih Rm 10 /kg.. Tapi sebenarnya asparagus ni ringan je dan hampir semua bahagiannya boleh digunakan berbanding kangkung atau pucuk paku yang berat pada batang je..

Kebetulan masa ke pasar hari tu, nampak asparagus jenis yang kecil-kecil gini... Jadinya, K.An rembat le secekak... pasti rangup digoreng ni...

Resepinya mudah saja dong...!!

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3 orang)

20-30 batang asparagus segar -K.An beli jenis kecil-kecil
1 keping ikan masin tenggiri
3 ulas bawang putih, 2 ulas bawang merah ditumbuk kasar
1 biji cili merah potong kecil dan ditumbuk halus
minyak untuk menumis
garam secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Buang bahagian keras asparagus. Caranya jika liat ketika dipatahkan, buang bahagian tu.(macam kita nak pilih bendi). Jenis yang K.An beli ni semuanya segar dan rangup. tak terbuang sikit pun..
Potong serong bahagian lain seperti memotong kacang panjang. Asingkan batang dengan pucup untuk dicelur.

2. Didihkan sedikit air dicampur 1 sudu besar minyak masak di dalam periuk. Masukkan batang asparagus dan matikan api. setelah 1 minit, masukkan pula bahagian pucuk yang lebih lembut.celur sekejap sahaja. Toskan.

3. Di dalam kuali lain, panaskan 2 sudu besar minyak. Goreng ikan masin hingga separa garing dan angkat. Hancurkan isinya dan buang tulang. Ketepikan. Gunakan minyak yang sama untuk menumis bawang dan cili merah. Tumis hingga wangi dan tambah 1/4 cawan air. masukkan ikan masin tadi dan asparagus yang telah dicelur. Tambah garam jika perlu. Gaul rata dan matikan api. Tak perlu digoreng lama kerana jika asparagus layu, hilangle keenakan rasa rangupnya.

Selamat mencuba semua....

No comments:

Post a Comment