Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Wednesday, August 11, 2010

Ikan Merah dengan Sambal Goreng



Sekitar tahun 1991, masa tu K.an masih belajar di Pusat Matrikulasi UIA Lembah Pantai. Kolej kediaman kami bertempat di apartment di atas bukit pantai sebaris dengan kolej kediaman siswa-siswi Akademi Islam Universiti Malaya.

Memang seronok waktu tu sebab kolej kami sangat selesa dengan kemudahan ruang dapur untuk memasak. Tapi kami cuma dibenarkan masak nasi menggunakan periuk nasi elektrik atas sebab-sebab keselamatan.

Yang paling 'best' masa tu, kami ada banyak pilihan tempat makan. Daripada kafe di Blok akademik, kafe kolej kediaman hinggalah ke gerai-gerai yang berderet di sepanjang jalan di hadapan kolej Akademi Islam.

Untuk menjimatkan belanja, K.An selalunya beli lauk berasingan untuk makan tengahari secukupnya sekali untuk makan malam. Nasi- K.An kongsi dengan kawan-kawan masak sendiri di asrama.

Kepada rakan-rakan yang membaca entry ni, tentu ingat gerai Makcik dan Pakcik pelakon -mereka ni pelakon drama TV tau... kerja tetapnya jual nasi campur kat Lembah Pantai. Satu lagi Gerai adik 'Manja'- gelaran makcik gerai tu untuk anaknya yang jadi pembantu kat situ. Yang lain dah tak ingat.

Timbul cerita ni sebab, d isinilah K.An mula kenal sambal goreng. Hampir tiap hari K.an beli samada ikan atau ayam dengan sambal goreng dan sayur campur untuk lauk makan K.An. Sebabnya sambal goreng ni tahan lama dan boleh disimpan juga untuk sahur jika di bulan puasa. Yang pastinya memang sedap dan menyelerakan sambal goreng makcik adik Manja tu...

Kebetulan, semalam kami JJCM di restoran berhampiram kediaman kami dan Sarah ambik nasi berlaukkan ikan keli dengan sambal goreng. Terkenangkan nostalgia dulu tu, hari ni... k.An pun teringin nak kongsi resepi mudah ni.

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-orang)

300- 500 gm ikan merah bahagian isinya dipotong jadi 3 keping- kepalanya K.An buat sup, sesuai dipadankan dengan sambal ni

5 tangkai cili kering- saiz XL
1 labu bawang besar- hiris bentuk gelang
3-4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
minyak untuk menggoreng cili dan untuk menumis
garam dan gula secukup rasa
1 keping asam keping

Cara membuatnya:

1. Panaskan 3 sudu besar minyak di dalam kuali. Goreng cili kering sebentar sahaja (30 saat je) sebab cili mudah hangus. Sebaiknya gunakan api perlahan. Angkat.

2. Gaulkan ikan dengan garam dan kunyit dan goreng berasingan. Ikut citarasa nak garing atau separa garing ye.... letakkan di dalam pinggan

3. Sementara tu, masukkan bawang merah dan cili kering tadi ke dalam pengisar kering dan kisar kasar.
4. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam periuk- (baki menggoreng cili tadi). Tumis bawang besar hingga layu dan wangi. Masukkan cili dan bawang kisar tadi. Masukkan 1/4 cawan air beserta asam keping. Masak hingga sambal pekat dan pecah minyak. Tambah garam dan gula ikut citarasa. Bila siap, curahkan sambal ke atas ikan goreng tadi.

Sedap dimakan dengan nasi panas bersama kicap manis... yummmy...

*** ikan tu boleh ganti dengan ikan lain dan antara yang sedap, tentunya ikan keli...

* Artikel darihttp://periuktanah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment