Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Thursday, August 12, 2010

Kue-Teow Goreng Sayur


K.An pernah janji nak kongsi resepi kue-teow goreng ala-ala vegetarian yang Abg.Azam pelajari masa dia bermesyuarat di sebuah hotel di Melaka... (macam K.An, dia tengok chef tu masak, balik rumah dia praktis dan jamu K.An... sedaap)

Bagi yang alahan kepada makanan laut terutamanya udang dan kerang, tak perlu risau untuk menikmati kue-teow yang sedap, kalau tahu resepi ni... Boleh cuba sendiri nanti.

Bahan-bahan: (hidangan untuk 4 orang)

1 bungkus kue-teow
2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih ditumbuk kasar
2 sudu besar cili kisar
1 sudu besar sos tiram
3-5 sudu besar kicap manis
sedikit garam
1 biji telur
aneka sayur seperti sawi (pak-choy pun sedap), bunga kobis, karot, jagung muda dipotong kecil.
sedikit minyak untuk menumis dan sedikit air

Cara membuatnya:

1. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam kuali. Basuh kue-teow dengan air biasa dan toskan. Tumis bawang yang ditumbuk hingga wangi. Masukkan cili kisar dan tumis seketika.

3. Masukkan sayuran dan sedikit air. Biar sayur sedikit layu. Masukkan sos tiram, kicap dan garam (sedikit je). Masukkan telur dan kue-teow. Gaul rata dan sedia dinikmati.
* Resipi dari http://periuktanah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment