Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Thursday, August 12, 2010

Nasi Goreng Ayam

Memasak- bukan sekadar memasak tetapi kebolehan merancang juga penting. Satu kebaikannya ialah jimat masa dan satu lagi jimat wang. Yang penting, seawal pergi membeli bahan mentah di pasar, kita mesti merancang dulu apa yang kita nak masak sekurang-kurangnya untuk seminggu supaya tak ada sayur yang layu di peti ais atau ikan yang terbiar beku berminggu-minggu...

Ada juga bahan mentah yang boleh dibahagikan kepada beberapa kali memasak. Contohnya seekor ayam, boleh dimasak 3 kali. Kalau nak mudah, seawal membersihkan ayam, bahagikan kepada 3 bekas menyimpan... kan senang bila nak digunakan nanti.
Ada pulak masakan yang boleh dipelbagaikan setelah dimasak kali pertama. Contohnya nasi ayam. Masak nasinya lebih sedikit untuk tengahari. Ayam yang diperap pula jangan digoreng kesemuanya. Simpan sedikit untuk dibuat nasi goreng ayam untuk hidangan malam..
Anak-anak memang suka kepelbagaian macam ni.

Dalam edisi nasi goreng yang lepas, K.An pernah sebutkan nasi goreng ayam paling sedap yang pernah K.An rasa, masih lagi di seksyen 14 P.Jaya. Cuma dah lama tak ke sana, K.An pun tak pasti wujud lagi ke tempat tu yek...?
Tapi nak cuba resepi K.An ni pun boleh juga...

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3 orang)

1 mangkuk nasi ayam (lebihkan kalau nak tambah)

1/2 ekor ayam yang telah diperap dengan kicap dan sup

2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih dimayang

1 sudu besar kicap perapan ayam

2 sudu besar sos nasi ayam

1 sudu teh sos tiram

sayur campur (jagung, kacang peas, karot)-secukupnya

1 biji telur

1/4 cawan isi ayam dipotong kecil-kecil

3 ekor udang harimau

1 mangkuk sup

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan isi ayam. Gorengkan seketika. Kemudian, terus masukkan bawang merah dan putih dan tumis hingga wangi.

2. Masukkan sos, kicap dan sos tiram. Kacau sebentar. Masukkan sayur campur, udang dan 1/4 cawan sup ayam. Pecahkan telur.

3. Masukkan nasi dan gaul hingga sebati. Tambahkan garam jika perlu. Jika telah cukup rasa, tutup api dan hidangkan bersama ayam, sos, ulaman dan sup.

***Gorengkan ayam yang telah diperap dan potong ikut citarasa. Hidangkan bersama nasi

* Resipi dari http://periuktanah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment