Followers

Search This Blog

Loading...

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Thursday, August 12, 2010

Nasi Goreng USA

Tak perlu naik kapalterbang, tapi boleh makan Nasi Goreng Amerika kat mana-mana di Malaysia... hebat kan..? Yang menyediakannya, Restoran Siam tapi nama USA... siapa yang cipta agaknya...?

K.An pun tak tahu.. yang tahu makan dan sedap... Tapi AWAS.. tak semua yang sedap!! Pernah sekali tu, K.An dan Abang Azam pesan Nasi Goreng USA kat satu Restoran di Shah Alam.. Alamak..!! nasi dia warna pink-pink.. bau dia bau sirap dan rasanya... aduuuh. Kenapa la tukang masak ni buat macam ni. Cuba dia rasa.. sedap ke...?

Kali pertama makan nasi goreng Usa yang sedap ialah di
Zai Seafooddi Bandar Sg.Buloh. (sekarang ada cawangan di kawasan jalan lama Hospital Sg Buloh). Sampai sekarang rasanya tetap sama.. 'Tauke'nya tetap sama (dah bertambah anak) dan suasananya masih sama macam 10 tahun lepas. Kalau nak makan sup sayur pun sedap kat sini.. bukan sayur sahaja yang ada, tapi macam-macam ada. Tak kedekut langsung.

Punya sedap Nasi Goreng USA kat sini, hingga satu ketika di bulan puasa... kami anak beranak, berbuka di sana dengan 3 pinggan nasi Goreng USA. (K.An satu, Abang Azam satu, Iqbal satu).. Asma' kecik lagi masa tu, yang lain belum ada.. Puas hati betuuul..
Macam biasa, bila makan yang sedap, K.An akan jadikan kayu ukur untuk resepi yang K.An reka. Selagi tak dapat rasa yang sama, K.An takkan copkan LULUS.

Disebabkan dah bertahun makan nasi Goreng USA.. rasanya pun dah sebati dan stabil.. jadi ekslusif untuk peminat periuktanah, inilah resepi Nasi Goreng USA.


Bahan-bahan Nasi Goreng: (menghasilkan 3 pinggan nasi)

1 mangkuk nasi sejuk

2 ulas bawang merah ditumbuk kasar

2 ulas bawang putih ditumbuk kasar

2 helai daun sawi dipotong kecil

sedikit karot dihiris halus

sedikit bunga kobis dipotong kecil

1 ekor sotong sederhana besar dihiris kecil-kecil

sedikit daging dihiris kecil

1 sudu teh sos tiram

2 sudu besar kicap manis

2 sudu besar cili kisar

3 biji cili padi akar diketuk

1 biji cili merah dihiris nipis

1/4 biji bawang besar holland dihiris bujur

Cara membuatnya:

1. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam kuali. Gunakan api sederhana. Masukkan bawang merah, bawang putih, bawang besar, cili merah dan cili padi. Tumis hingga wangi. Masukkan cili kisar. Tumis 1 minit.

2. Masukkan daging dan sotong. Kacau 1 minit. Masukkan sawi, sos tiram dan kicap.Masukkan sedikit garam. Masukkan karot dan bunga kobis. Kacau seketika.

3. Masukkan nasi yang telah dileraikan. Gaul rata.Tambahkan kicap jika suka lebih gelap.

4.Tutup api. Goreng telur mata kerbau di kuali berasingan. Hidang nasi bersama daging merah dan telur mata kerbau. *** resepi daging merah dalam -lauk-pauk-daging

* Resipi dari http://periuktanah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment