Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Thursday, August 12, 2010

Nyonya Kerabu Telur

Sangaaaat sedap...!!!


Inilah komen yang K.An beri kepada resepi Nyonya Kerabu Telur ni... resepi oleh Mat Gebu yang sangat mengancam semua masakannya tu... Tak pernah, K.An rasa kerabu macam ni... Masa dok menggaul bahannya pun dah kecur liur.. baunya saaangat sedap. Tak sabar nak makan.
Bila siap je, ngap sesudu...waaah memang secantik rupa, rasanya.... cuma bagi yang perut nipis tu, boleh kurangkan cili padinya.. Masa K.An dan Abg.Azam makan...fuah..fuah... kepedasan.!!!

K.An close-up rupa kerabu ni, sebab di Dapur Tanpa Sempadan Mat tayang pinggan antik dia yang cun melecun tu.. sampai tenggelam rupa kerabu...heee...

Bahan-bahan: (K.An kurangkan sikit daripada resepi asal- hidangan cukup untuk 5 orang)

3 biji telur
1 biji bawang besar Holland (kuning)
1 biji tomato
1 kuntum bunga kantan
3 biji cili padi
sedikit daun kesum (K.An tak ada stok, ganti dengan 3-5 tangkai daun selom)
1 biji besar limau nipis diperah airnya (mat guna limau kasturi)
garam dan gula secukup rasa

Bahan ditumbuk Halus:

1 biji cili merah
3 biji cili padi
1 ulas bawang putih
1/2 inci belacan dibakar

Cara membuatnya:

1. Dadar nipis telur satu persatu seperti buat ketayap. Gulung dan gunting 1/2 sm lebar.
2. Tomato dibelah 4 dan buang bijinya. Hiris nipis-nipis. Hiris kecil bunga kantan, daun selom, cili padi, cili merah dan bawang besar.
3. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk besar. Masukkan bahan ditumbuk , garam, gula dan perahan limau nipis. Gaul rata dan sedia dihidang.
* Resipi dari http://periuktanah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment