Followers

Search This Blog

Loading...

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Sunday, March 27, 2011

Berkongsi pengalaman :Surah Al-Ikhlas




Teringat saat rakan seofis sensasi dulu dia cina,kami bercakap-cakap tentang agama masing2..
Dan masa tue kwn sensasi nie pun tanya la,mcm mana rupa tuhan kamu?

Sensasi pun membacakan surah Al-ikhlas..

dan memberikan maksudnya

Qulhu Allahu ahad,Allahussomad,Lam yalid walam yulad,Walam yakul lahu kufuan ahad.

Allah yang Esa, Allah tempat ku berlindung dan meminta pertolongan, DIA tidak beranak dan tidak diperanakkan, dan tiada suatu pun di dunia ini yang menyerupaiNYA...

Sensasi pun jelaskan yang tiada satupun benda atau rupa yang kita boleh lihat di dunia ini yang menyerupaiNYA,hanya apabila kita mati dan masuk Syurga je kita berpeluang utk menemui Allah yg Esa...

Lagipun logicly,kalau tuhan nie ada form seperti rupa manusia,takla perfect,sebab manusia nie ada pelbagai rupa,bangsa dan warna...mcm hindu,tokong dia berupa bangsa hindu dan ada rupa haiwan juga,seperti Ganesha yg menyerupai gajah,pastu ada yang menyerupai monyet,dan ular...

Buddha pula, patungnya menyerupai bangsa cinawpun buddha asalnya dari India,dan dewa kekayaan utk org cina berbadan besar (boroi)..zaman dahulu org yg gemuk dikatakan byk wang..tp kalau ikut peredaran zaman ,org kaya skrg nie pegi gym dan slimming dah.. :P

Jepun pulak,matahari,which kita belajar dari sains matahari hanyalah sebuah bintang yang paling dekat dengan galaksi Bima Sakti.

Kristian sedikit sebanyak berkait dengan Islam sendiri kerana mereka menggunakan kitab Injil dimana Injil dibawa oleh nabi kita Isa,seperti yang umat Islam tahu Injil Kristian telah diubah dari Injil sebenar Islam.beza paling ketara islam dan kristian ialah,bagi mereka Jesus anak tuhan,manakala bagi kita Nabi Isa tue adalah nabi Allah.

Lagipun sensasi pernah tanya pada sahabat sensasi yg beragama kristian, siapa sebenarnya yg menyebarkan agama kristian?adakah jesus?takkan jesus yg ajar mereka tentang tanda suci kristian iaitu "Cross"(salib) .padahal bagi mereka jesus dibunuh dengan disalib,jadi kenapa pula lambang salib yang diagung2kan?

lepas tue my friend story yang lambang salib nie dtg dari seorang yg bernama apa yeh Paus ke(sensasi lupa),yg dikatakan menjumpai jesus selepas jesus dibunuh,kat tangan jesus tue ada tanda kene tebuk paku(masa salib)...so org ramai mula mengikuti ajaran pope tue,dan mula menggunakan lambang salib sebagai lambang suci mereka..so maknanya bukan jesus la yg ajar mereka benda nie kan...

Tapi tue la..agama nie,semua ada pegangan dan ikutan masing-masing,cuma kita sebagai manusia berakal harus mencari kebenaran la dalam agama masing-masing kan...sensasi selalu mencari kebenaran dan sebab-sebab kenapa boleh,dan tak boleh,kenapa haram dan kenapa halal...dan puas hati la,sensasi selalu dpt temui jwpn yang bernas dengan agama Islam ..

Sensasi dulu slalu tak puas hati kenapa lelaki boleh kahwin empat...tp sebenarnya nie pun adalah satu ujian Allah kepada para isteri,dan tanggungjawab para suami,..dan sesungguhnya lelaki yang nak kahwin lebih mestilah cukup syarat,adil,ada ilmu agama yg cukup,berkahwin lebih dengan sebab yg munasabah,menjaga hati para isteri..

sebab zaman dahulu,selalu ada peperangan,ramai isteri yg menjadi balu,takda tmpt bergantung,sahabat2 arwah suami nak membantu pun susah,nanti menimbulkan fitnah dan buruk sangka,disinilah,mereka berkahwin lebih utk memikul tanggungjawab menjaga maruah wanita ,dan menjaga wanita itu dan anak-anaknya.

Si siteri pertama mestila ada rasa cemburu dan rasa terpaksa berkongsi kasih,tp disinilah suami kena convince isteri dan bimbing mereka agar isteri menghormati suami dan merasa gembira dgn layanan baik suami..Lelaki yg kahwin lebih dan tidak adil nie,teruk la balasannya nanti kan..Isteri yang redha dimadukan pulak mendapat payung emas kat syurga.

Apa pun,kalau lelaki kahwin lebih sebab nafsu,sebab nak wanita yg lebih muda,sebab dah bosan dengan isteri pertama,yang ini,memang lerrrrr menyakitkan hati..

Tp kalau sensasi sendiri..mungkin tak sanggup la.. :P melainkan dibuka hati ini menerima madu kerana Allah S.W.T.... wallahualam...mintak dijauhkan..ehe..
* Kredit to http://my-sensasi.blogspot.com

No comments:

Post a Comment