Followers

Search This Blog

Loading...

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Saturday, July 17, 2010

Coklat Untuk Kesihatan & Seks


Coklat bukan saja untuk anak kecil, tetapi ia juga banyak dinikmati orang dewasa. Khabarnya, coklat banyak memberi manfaat untuk seks, kecantikan, dan kesihatan kita.

Coklat sering dijadikan hadiah untuk orang tersayang. Bahkan ia juga menjadi tanda cinta seseorang kepada pasangannya.

Lalu, mengapa ia dijadikan tanda cinta? Apa sebenarnya kandungan zat yang terdapat di dalamnya sehingga makanan ini diminati oleh ramai orang?

Mari kita baca selanjutnya tentang rahsia coklat:

Coklat untuk Ghairah Seks

Alasan mengapa banyak orang memberikan coklat untuk orang tersayang adalah kerana coklat sering dianggap sebagai makanan cinta. Mungkin ini disebabkan coklat memiliki tekstur lembut dan mudah cair secara perlahan-lahan saat dikulum dalam mulut.

Ini memberikan kesan sensual bagi orang yang memakannya. Selain itu, coklat dapat memberikan perasaan nyaman, rileks, dan dapat meningkatkan ghairah seksual.

Rasa nyaman yang timbul setelah menikmati coklat bukan setakat perasaan saja, kerana coklat mengandung ratusan zat yang memungkinkan terjadinya reaksi kimia di otak.

Zat-zat inilah yang kemudian merangsang pengaktifan serotonin di otak yang selanjutnya akan menjadikan perasaan seseorang itu nyaman.

Selain itu, zat terbanyak yang terkandung dalam coklat adalah theobromine yang dapat menstimulasi jaringan saraf dan jantung yang membuat kita terjaga dan bersemangat.

Kesan ini juga biasa diperoleh dari kafein pada kopi atau teh. Manfaat theobromine yang lain adalah dapat meredakan batuk.

Coklat juga mengandung phenylethylamine yang berfungsi membantu penyerapan dalam otak dan menghasilkan dopamine yang akan menyebabkan perasaan gembira, meningkatkan rasa tertarik dan dapat menimbulkan perasaan jatuh cinta. Itulah alasan lain mengapa coklat sering diberikan sebagai hadiah tanda cinta.

Coklat untuk Kesihatan

Coklat dengan kandungan koko (biji coklat) lebih dari 70% juga memiliki manfaat untuk kesihatan kerana coklat kaya dengan kandungan antioksidan iaitu fenol dan flavonoid.

Dengan adanya antioksidan, akan mampu menangkap radikal bebas dalam tubuh. Besarnya kandungan antioksidan ini tiga kali lebih banyak dari teh hijau, minuman yang selama ini sering dianggap sebagai sumber antioksidan.

Dengan adanya antioksidan, ia membuatkan coklat menjadi salah satu minuman kesihatan. Fenol, sebagai antioksidan mampu mengurangi kolesterol pada darah sehingga dapat mengurangi risiko terkena serangan jantung dan berguna untuk mencegah timbulnya kanser dalam tubuh, mencegah terjadinya stroke dan darah tinggi.

Selain itu kandungan lemak pada coklat terbukti bebas kolesterol dan tidak akan menyumbat pembuluh darah.

Coklat juga mengandung beberapa vitamin yang berguna bagi tubuh seperti vitamin A, vitamin B1, vitamin C, vitamin D, dan vitamin E.

Selain itu coklat juga mengandung zat mahupun nutrisi yang penting untuk tubuh seperti zat besi, kalium dan kalsium. Koko merupakan sumber magnesium tertinggi.

Jika seseorang mengalami kekurangan magnesium, ia dapat menyebabkan hipertensi, penyakit jantung, diabetes, sakit sendi dan masalah bulanan wanita iaitu pra menstruasi (PMS).

Dengan memakan coklat akan menambah magnesium dalam gizi harian yang menyebabkan meningkatnya kadar progesteron pada wanita. Hal ini akan mengurangi kesan negatif dari PMS.

Coklat untuk Kecantikan

Manfaat lain yang boleh didapati dari coklat adalah untuk kecantikan. Antioksidan dan katekin yang ada di dalamnya dapat melambatkan proses penuaan. Maka tidak hairan jika coklat boleh dijadikan makanan diet yang baik.


Sumber : inilah.com

No comments:

Post a Comment