Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Thursday, July 1, 2010

270,000 kenderaan Toyota alami kerosakan enjin

SEBUAH kereta Toyota Lexus dipamerkan di sebuah bilik pameran

TOKYO - Pengeluar kenderaan dari Jepun, Toyota Motor Corp. semalam menyatakan sebanyak 270,000 unit kenderaan Toyota termasuk sedan mewah Lexus mungkin mengalami masalah kerosakan enjin, lapor akhbar Yomiuri semalam.

Menurut akhbar berkenaan, Toyota akan memaklumkan isu tersebut kepada Kementerian Pengangkutan Jepun.

Daripada jumlah itu, dianggarkan 180,000 unit telah dijual di pasaran antarabangsa dan bakinya di Jepun.

Kenderaan itu merangkumi model Toyota Crown dan tujuh model sedan mewah Lexus.

Situasi itu sekali gus menjadi tamparan terbaru buat Toyota yang sebelum ini pernah terlibat dalam skandal memanggil semula lebih lapan juta unit kenderaannya di pasaran seluruh dunia berikutan masalah brek dan pedal minyak yang tersangkut pada karpet lantai.

Jurucakap Toyota, Hideaki Homma mengakui pihak syarikat sedang menilai langkah-langkah untuk menangani masalah enjin yang boleh mati secara tiba-tiba ketika kereta sedang bergerak. Homma bagaimanapun tidak mengesahkan bahawa tindakan memanggil semula telah difikirkan.

Toyota telah menerima kira-kira 200 aduan di Jepun berkaitan masalah kerosakan enjin.

Sebahagian pemandu memberitahu, enjin kereta mereka menghasilkan bunyi yang pelik. Namun, Homma menegaskan tiada laporan kemalangan disebabkan masalah tersebut.

Baru-baru ini, pihak berkuasa Amerika Syarikat (AS) mengenakan denda sebanyak AS$16.4 juta (RM53 juta) terhadap Toyota kerana didakwa bertindak terlalu lambat untuk menarik semula kenderaannya. - Agensi

No comments:

Post a Comment