Followers

Search This Blog

Loading...

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Tuesday, December 20, 2011

Kuasa Sakti Search Tarik 15,000 Peminat, Terus Cetus Fenomena!

Biar sesesak mana pun kondisi jalan raya, seazab mana sekalipun tatkala berasak-asak dalam LRT hanya semata-mata ke Pusat Konvensyen dan Pameran MINES, malam sabtu lalu, namun ‘keazaban’ itu nyata berbayar ketika menyaksikan band lagenda Rock pujaan semalaya, Search beraksi menerusi konsert jelajah Fenomena 30 Tahun Search.

Apa lagi yang mampu diluah, konsert band ikonik negara ini nyata tidak pernah menghampakan ribuan peminatnya. Buktinya, seramai 15,000 penonton yang tidak henti-henti menyanyi bersama-sama dengan vokalis Search Amy pada setiap himpunan lagu yang dipersembahkan nyata memahat satu lagi nota aura fenomena Seach selama tiga dekad penuh gilang dan gemilang!!

Search memulakan konsert pada malam itu menerusi lagu pembukaan, ‘Panggung Khayalan’ diikuti dengan seleksi lagu seperti ‘Gothik Malam Edan, ‘Fenomena’, ‘Metropolitan’, ‘Melayar Bahtera’, ‘Serigala Segalanya’, Isabella, Melastik Ke Bintang’, ‘Isabella’, ‘Melastik Ke Bintang’, ‘Cakap Memang Meriah’, ‘Rozana’, ‘Pawana’, ‘Mentari Merah Di Ufuk Timur’, ‘Bisa serta beberapa buah lagi lagu’ berhantu’ Search.

Beraksi energetic tanpa henti selama hampir tiga jam, Search yang dianggotai Amy, Din, kid dan Yazid nyata punya injeksi ‘sakti’ yang membuat penonton tidak henti-henti menyanyi bersama-sama sepanjang 25 buah lagu yang dipersembahkan.

Apa yang menariknya, bukan saiz pentas yang mega jadi ukuran namun rekaan pentas yang dibina untuk konsert tersebut disifatkan sebagai pentas mesra penonton kerana membolehkan Amy berkomunikasi dan beraksi lebih dekat dengan penonton.

Selain himpunan lagu-lagu yang berjaya membuat penonton ‘sing along’ bersama Amy, yang pastinya memahat momen manis pada malam itu. Terdapat juga beberapa momen atas pentas yang tidak dapat dilupakan. Kelincahan Amy yang tetap all out beraksi di atas pentas ketika menyanyikan lagu ‘Isi dan Kulit’ membuatkan vokalis berusia 53 tahun itu hampir terjatuh.

Namun yang paling tidak dapat dilupakan adalah ketika Amy hampir menitiskan airmata apabila menyaksikan ribuan penonton menyanyi bersamanya ketika membawakan lagu terakhir, ‘Fantasia bulan Madu’. Gema suara nyanyian penonton yang hadir dari pelbagai ceruk kota dan desa mengiringi suara nyanyian Amy telah membuatkan Amy terduduk dan hampir mengalirkan air mata terharu dengan respon diberi.

Menurut Amy yang ditemui sejurus selepas konsert berakhir, menyifatkan konsert jelajah ini merupakan satu kepuasan buat dirinya terutamanya Search apabila mendapat sambutan yang sangat menggalakkan.

“Saya berasa bersyukur dan gembira dengan sambutan yang diterima di tiga lokasi iaitu Pulau Pinang yang mencatat jumlah penonton seramai 7,000 orang, di Johor pula seramai 10,000 orang dan Alhamdulillah konsert di Kuala Lumpur cukup sukses dan antara yang terbaik,” ujar Amy.

Sebelum Kuala Lumpur, konsert jelajah Fenomena Search yang berlangsung sempena meraikan 20 tahun penubuhan kumpulan ini di persada seni muzih negara telah pun memulakan siri jelajahnya di Pulau Pinang dan Johor Bharu. Selepas ini, Search bakal meniup aura fenomena penuh sakti mereka ke Tawau, Sabah sebelum menuju ke Kuching, Sarawak.

Tempoh 3o tahun bukanlah satu tempoh yang mudah untuk terus mengukuhkan nama di persada seni apalagi bila pendatang baru silih berganti muncul bersama ‘ideologi’ seni baru. Namun itulah Search! Aura mereka mencetus fenomena, bukti mereka tanpa syak lagi adalah lagenda Rock terhebat, dekat di hati melangkaui tiap garisan generasi.

Foto: Terima kasih Joe Zakaria daripada The Zoe Zakaria Concept, www.thejoezakaria.com

No comments:

Post a Comment