Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Saturday, January 14, 2012

Gelora Zizan & Jue

pix_gal0
Juliana Evans buru segulung ijazah di Amerika Syarikat, Zizan semakin menyerlah sebagai sebagai bintang popular

FOTOGRAFI yang berlangsung 30 Disember lalu membabitkan gandingan dua calon awal Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2011 ini bercampur sedikit emosi. Malah lebih mengharukan fotografi B*POP ini menjadi promosi terakhir Juliana Evans, 22, di sisi Zizan, 27, sebelum melanjutkan pelajaran awal Januari lalu.

Gadis berdarah campuran Inggeris dan Melayu ini nekad mengejar cita-citanya menuntut ilmu dalam Sarjana Muda Komunikasi di Western Michigan University (di Kalamazoo, Michigan, Amerika Syarikat) selama dua tahun. Bererti Juliana atau mesra membahasakan dirinya sebagai Jue ini akur mengucapkan tinggal seketika buat dunia seni.
Bebola mata Jue yang dioles cantik jurusolek, Chomel tidak mampu menutup sisi sedihnya meninggalkan tanah air tercinta. Namun, Zizan yang cukup terkenal dengan lawak spontan menceriakan suasana. Bahkan lagak mereka di belakang dan depan kamera seakan mengiyakan gosip cinta yang pernah timbul selepas masing-masing berlakon filem Hantu Bonceng.
Usikan masing-masing juga berlanjutan di laman Twitter apabila kedua-duanya cukup sporting bergurau apabila Zizan meminta Jue menyempurnakan kehidupannya yang masih sendiri. Jue pula berseloroh membalas, meminta Zizan mencari wanita lain demi melengkapkan perihal cintanya kerana Jue akan tinggal berjauhan dengannya buat sementara waktu sejak 4 Januari lalu.

B*POP ajukan lagi persoalan nakal kepada Zizan, sanggupkah menunggu Jue sampai tamat pengajian? Pintasnya dengan usikan selamba, mungkin tidak kerana dia mungkin akan mencari gadis lain mengisi ‘kekosongan hati’. Jue hanya mampu tersenyum melihat usikan pemenang Artis Komedi ABPBH 2010 itu.

Hajat mencari kesahihan apakah benar ada cinta yang bertandang terus tergantung, Masing-masing seperti memendam rasa. Jue sendiri pantas memintas dengan penuh makna, tiada gunanya untuk menjalinkan hubungan serius saat dia harus berkelana jauh kerana dia tak percaya dengan hubungan jarak jauh.

“Saya tak boleh ada kekasih lagi. Bercinta memang saya akan elakkan buat sementara waktu. Keutamaan perlu diberikan kepada pengajian saya. Saya tak yakin dan sukar untuk memberikan komitmen terhadap cinta yang terpisah jauh,” katanya yang selain dikaitkan dengan Zizan pernah menjalin cinta dengan Sam Bunkface dan Adam Akademi Fantasia musim kedua.
Mengenai Zizan yang dikenalinya sejak dua tahun lalu, bekas pengacara Remaja dan Era TV ini mengkelaskan hubungan dengan Zizan mula bercambah menjadi lebih rapat sejak setahun. Jue tanpa berselindung mengakui sangat selesa dengan Zizan.

“Dalam mencari kekasih, saya tidak mementingkan paras rupa. Cukuplah hatinya cantik dan berpersonaliti menarik. Jika lelaki itu boleh menggembirakan dan membuatkan saya gelak, itu sudah kira bonus. Tapi itu tak bermaksud saya merujuk kepada Zizan yang memang senantiasa membuatkan hidup saya ceria dengan lawaknya.

“Apa yang boleh saya katakan dialah teman yang cukup istimewa dan sangat akrab. Dia sangat menghargai persahabatan ini. Saya juga tidak terlalu mengambil serius apabila gosip cinta mula bertebaran membabitkan kami. Kami sendiri hanya mampu gelak sesama sendiri,” katanya yang ditemani ibu tersayang, Fauziah Nordin beberapa minggu di Amerika Syarikat sebelum membiasakan diri hidup berdikari.

Mengenai pengajian berkenaan, ia menjadi kesinambungan pengajian Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa yang diambilnya di Kolej Universiti Sunway selama dua tahun juga. Cita-citanya untuk melanjutkan pelajaran di Amerika Syarikat ini sebenarnya sudah lama dihajati yakni sejak di bangku sekolah lagi.

“Cita-cita ini jadi tergendala sebab komitmen seni dan pada masa yang sama saya sibuk mengumpul duit sendiri untuk sambung belajar. Saya buat simpanan sendiri untuk merealisasikan impian ini. Alhamdulillah impian ini akhirnya menjadi kenyataan.

“Membuat keputusan ini juga bererti saya kena berkorban. Apatah lagi saya masuk dunia seni bukan nak kejar populariti atau anugerah semata-mata. Tujuan utama saya terbabit dalam komersial dan seni masih kerana minat dan dalam masa yang sama ingin mencari duit untuk sambung belajar.

“Sebab itu kalau ada yang perasan saya tak berhabis-habisan mengejar glamor atau populariti dalam dunia seni. Di sana saya tinggal di apartmen yang disewa. Insya-Allah saya akan cuba curi peluang bekerja secara sambilan untuk mencari duit saku tambahan dengan berlakon atau memperaga. Saya hanya mencuba nasib saja kerana tahu persaingan di sana cukup sengit,” katanya yang belum pasti akan balik ke Kuala Lumpur dalam tempoh dua tahun ini kerana semuanya bergantung kepada duit dan keadaan.

Tahun 2012 juga bakal menyaksikan hala tuju Jue berubah secara mutlak. Hidup barunya sebagai pelajar dan manusia yang tidak dikenali sesiapa sudah bermula di Amerika Syarikat. Katanya lagi, dia mahu menamatkan pengajian dengan cemerlang.

“Paling ketara, saya akan akan berdikari hidup berjauhan daripada keluarga. Saya juga mengharapkan untuk mencuri peluang mengembara dan bertemu dengan orang baru,” katanya sambil memberitahu ada kawan dari Malaysia yang sama-sama dengan saya di Kolej Universiti Sunway turut mengikuti pengajian ini di Amerika Syarikat.

Sebelum menoktahkan bicara, Jue yang bakal muncul dengan filem Mael Lambung arahan Ahmad Idham bersama Zizan tahun ini sempat menitipkan salam dan ucapan terima kasih buat semua rakan media cetak dan elektronik serta peminat yang selama ini begitu menyokong kerjaya seninya.

Filem Mael Lambung menjadi filem terakhir yang dilakonkannya sebelum sambung belajar manakala telefilem Tudung Tweet terbitan syarikat Mermaid Studios milik Liyana Jasmay menjadi kemunculan terakhirnya di kaca TV. Jue juga sedang menanti tayangan filem Adik Manja Returns.

Tak nafi sayangkan Jue

SEMENTARA itu, Zizan berkata, dia mula dimaklumkan mengenai hasrat Jue menyambung pengajian itu sejak awal 2010. Namun ketika itu, status pemergian Jue ke Amerika Syarikat masih samar hinggalah pada November lalu ketika mereka berada di set penggambaran filem Mael Lambung, Jue mengesahkan segala-galanya.

“Saya tak boleh menidakkan betapa perasaan sedih dan sayu mula meresap dalam diri saat tahu mengenai berita pemergiannya itu. Namun dalam sedih, hati saya bertaut gembira juga kerana cita-citanya untuk sambung belajar berjaya dipenuhi.

“Memang dia (Jue) antara kawan yang sangat rapat dalam industri seni ini. Kalau ada sesuatu yang terbuku di hati, dialah ‘mangsa’ untuk saya mengadu. Dialah teman saya berborak di telefon dan berdepan. Kami sekepala dan sepertinya, saya tak menidakkan betapa sayangkannya.

“Saya hanya mampu doakan kejayaan dia dalam pengajian ini dari kejauhan. Apa yang dilakukannya perkara baik. Itulah cita-cita dia sejak sekian lama. Saya tumpang seronok di atas apa yang sudah mula dilaksanakannya ini. Harap dia akan belajar bersungguh-sungguh,” katanya yang berjaya mara menjadi finalis ABPBH 2011 kategori Artis Komedi Lelaki dan Pengacara TV Lelaki.

Belum pun sebulan mereka ‘berpisah’, Zizan mengakui perasaan rindu terhadap Jue sudah mula bertandang. Tinggal berjauhan dengan Jue yang disifatkan Zizan sebagai seorang wanita yang cukup hebat di matanya. Tak pelik kerana selama ini pun mereka sering berjumpa dan melepak andai ada masa terluang.

“Memang kami hanya kawan saja dan tak lebih daripada itu. Hanya Tuhan saja tahu perasaan saya terhadapnya. Tapi biarlah ia menjadi rahsia hati saya sendiri,” katanya.

Sewaktu fotografi ini berlangsung, Zizan juga sedang sibuk melunaskan baki penggambaran filem KL Gangster 2 arahan Syamsul Yusof. 2012 yang juga menjadi tahun harapan untuk Naib Juara program Raja Lawak musim pertama di Astro Prima ini terus memberi tumpuan jitu dalam lakonan di layar perak.

“Setiap hari menjadi proses pembelajaran untuk saya terus mempertingkatkan kualiti diri sebagai pelakon. Saya tak mahu jadi pelakon tangkap muat atau asal boleh saja. Tengok saja pelakon Hollywood yang berlakon komedi namun apabila diberi peluang berlakon dalam genre komedi romantik, mereka tetap menyerlah.

“Aktor seperti Adam Sandler berjaya menghidupkan watak yang diberikan kepadanya. Semestinya saya juga mahu diberi peranan yang tidak terbatas kepada genre komedi semata-mata. Jauh lagi perjalanan saya dan saya tidak terlalu terdesak dan drastik menjadi seperti pelakon lain. Saya selesa menjadi diri sendiri,” kata Zizan yang pada masa sama sedang sibuk mempromosikan single terbaru Bawaku Pergi duet bersama Kaka ciptaan Malique di bawah terbitan Qarma Studio.

Sisi muzik, Zizan sebelum ini juga cukup menyerlah dengan lagu Selamat Tinggal yang turut menyaksikan kolaborasi sulungnya bersama Dina Nadzir. Kerjayanya sebagai pengacara juga terus berjalan kerana program Raja Lawak musim terbaru bersama Johan sudah mula bersiaran di Astro Prima.

Dalam pada itu Zizan sempat menambah dia akan terbabit dengan aktiviti bersama kelab peminatnya, Zizan Fan Club (ZFC) untuk mengunjungi premis hiburan popular di Singapura iaitu Universal Studios Singapore (USS) pada 24 hingga 25 Januari ini. Berminat untuk turut serta boleh hubungi Presiden ZFC, Hanif di talian 019-6351796

No comments:

Post a Comment