Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Monday, October 25, 2010

Alkisah sejarah kesultanan Pahang..



Negeri Pahang Darul Makmur Merupakan Sebuah Negeri Terbesar Di Semenanjung Tanah Melayu. Kemasyuran Dan Kehebatan Namanya Itu Pada Masa Dahulu, Menjadi Rebutan Kerajaan Sekeliling. Menurut Kajian Oleh Ahli-Ahli Sejarah, Terdapat Banyak Bekas-Bekas Lama Yang Membuktikan Kepandaian Orang Yang Telah Membuka Negeri Ini. Pada Zaman Dahulu, Pemerintah Pahang Pernah Mengadakan Hubungan Dan Menghantar Ufti Bunga Emas Ke Negara China.

Menurut Riwayat Tua, Pemerintahan Negeri Ini Dijalankan Dengan Cara Pemerintahan Beraja. Keturunan Raja-Raja Melaka Adalah Yang Paling Lama Berkuasa Di Pahang Iaitu Selama Lebih 200 Tahun Bermula Daripada Sultan Muhammad Shah (1469-1475) Hingga Kepada Sultan Mahmud Shah Yang Termasyur Di Dalam Sejarah “Al Marhum Mangkat Dijulang” Pada Tahun 1699.

Sebagaimana Yang Terkandung Dalam Sejarah Pahang Iaitu Dalam Tahun 1454, Mansur Syah, Putera Kepada Sultan Muzaffar Melaka Telah Menghantar Satu Pasukan Perang Diketuai Oleh Bendahara Paduka Raja Melanggar Pahang. Maharaja Dewa Sura, Pemerintah Siam Di Pura (Pekan) Melarikan Diri Ke Ulu Pahang. Ia Ditawan Oleh Seri Bija Diraja Di Sebuah Jeram Yang Dikenali Sekarang Dengan Nama Jeram Koi, Ulu Tembeling.

“Maka Datang Sekarang Ini Jeram Itu Dinamai Orang Jeram Kwai. Maka Segala Orang Melaka Pun Datang, Maka Maharaja Dewa Sura Pun Tiada Sempat Lari Berperahu. Maka Oleh Seri Bija Diraja Disuruh Orang Naik Mengepung Maharaja Dewa Sura Itu. Maka Maharaja Dewa Sura Pun Ditangkap Orang, Dibawa Kepada Seri Bija Diraja.

(Shellabear (Ed),1977: Hal 74-75)


Maharaja Dewa Sura Danputerinya Wanang Seri Dibawa Ke Melaka. Puteri Wanang Seri Di Islamkan Dan Diberi Nama Puteri Lela Wangsa Yang Kemudiannya Dikahwinkan Dengan Sultan Mansur Syah. Mereka Mendapat Dua Orang Putera, Raja Ahmad Dan Raja Muhammad.

Pada Suatu Hari, Sedang Beberapa Orang Pemuda Bermain Sepak Raga, Raja Muhammad Yang Berumur Lebih Kurang 15 Tahun Sedang Menunggang Kuda Dikawasan Berhampiran. Bola Sepak Raga Yang Disepak Tun Besar, Anak Kepada Bendahara, Telah Jatuh Ke Atas Dastar Raja Muhammad. Tanpa Usul Periksa, Rja Muahammad Terus Menghunus Kerisnya, Lalu Membunuh Tun Besar.

Sultan Mansur Syah Amat Murka Di Atas Apa Yang Telah Dilakukan Oleh Putera Baginda. Atas Sebab Itu, Baginda Telah Menghantar Raja Muhammad Sebagai Raja Di Pahang. Raja Muhammad Ditabal Sebagai Sultan Muhammad Lebih Kurang Dalam Tahun 1470 Dan Mangkat Pada Tahun 1475.

Gambar foto makam Sultan Muhammad( 1470 - 1475 ), sultan Pahang pertama. Terletak di Kg Pahang Tua, Pekan.


Setelah Kemangkatan Sultan Mahmud Syah, Maka Berakhirnya Pemerintahan Raja Melaka. Kemudian, Pahang Diperintah Pula Oleh Sultan Dari Kerajaan Johor- Riau Pada Tahun 1615 Dengan Perlantikan Raja Bujang Sebagai Sultan Johor Pahang Di Bawah Penguasaan Acheh. Tahun 1641, Penguasaan Acheh Atas Pahang Berakhir Setelah Sultan Iskandar Thani Mangkat.

Tampuk Pemerintahan Pahang Kemudiannya Beralih Pula Kepada Pemerintahan Bendahara. Pemerintahan Bendahara Bermula Dengan Keturunan Bendahara Tun Habib Abdul Majid Dan Berakhir Apabila Bendahara Tun (Wan) Ahmad Ibni Almarhum Sultan Ali Diisytihar Sebagai Sultan. Keturunan Bendahara Berjaya Menjadi Sultan Akhirnya Adalah Akibat Daripada Pepecahan Semasa Pemerintahan Bendahara Ali,Di Mana Kerajaan Johor-Pahang Mulai Berpecah Antara Orang Besar Melayu Dan Orang Besar Bugis Serta Kewujudan Kuasa Ingeeris- Belanda Di Kepulauan Melayu. Justeru Kerana Itu, Bendahara Ali Menguatkan Kedudukannya Di Pahang Sebagai Pemerintah Pada Tahun 1819 Dan Temenggong Pula Berkuasa Di Johor.

Bendahara Tun (Wan) Ali Yang Menggantikan Ayahandanya Marhum Korish Dalam Tahun 1806 Telah Mangkat Dalam Tahun 1857 Di Kampung Lamir, Pahang Tua. Puteranya Tun Ahmad Bersemayam Di Pulau Maulana. Tidak Berapa Lama Selepas Itu Berlakulah Perbalahan Antara Tun Ahmad Dengan Tun Mutakhir, Kekandanya. Perang Itu Dikenali Sebagai “Perang Saudara”. Tun Ahmad Akhirnya Berjaya Menewaskan Kekandanya Apabila Hulubalang-Hulubalangnya Di Bawah Pimpinan Panglima Kakap Bahaman Telah Menewaskan Kubu Tun Mutakhir. Tun Ahmad Diisytihar Sebagai Bendahara Dan Berpindah Dari Pulau Maulana Ke Kuala Sungai Parit Dan Kini Dikenali Denagan Kampung Padang Polo.

Pada Tahun 1881, Jurutulis Kepada Bendahara Ahmad, Encik Abdullah B. Hasssn Yang Dikenali Sebagai Encik Dollah Tulis Dengan Persetujuan Bendahara, Telah Meminda Cap Iaitu Daripada “Bendahara” Kepada “Sultan”. Atas Sebab Itu, Pada 6hb Ogos 1882, Tun Ahmad Diisytihar Sebagai Sultan Ahmad. Manakala Pada 12hb Disember 1884, Sultan Ahmad Telah Ditabalkan Sebagai Sultan Ahmad Al- Muadzam Shah. Dari Tarikh Itu Juga Anakanda-Anakanda Baginda Dinaiktaraf Kepada Tengku Manakala Isteri Baginda, Cik Puan Bongsu Kepada Tengku Ampuan.

Apabila Sultan Ahmad Al-Muadzam Shah Mangkat Pada 9hb Mei 1914, Yang Mulia Tengku Besar Diistiharkan Sebagai Sultan. Baginda Pula Mangkat Di Kuala Pahang Pada Malam Selasa 19hb Jun 1917 Tempatnya Diganti Oleh Adinda Baginda Yang Mulia Tengku Abdullah Yang Kemudiannya Ditabal Dengan Gelaran Al- Mu’tasim Billah Al-Sultan Abdullah.

Baginda Sultan Abdullah Dikurniajkan Beberapa Orang Putera Dan Puteri. Antaranya Ialah Yang Muli Tengku Abu Bakar. Dalam Tahun 1925, Tengku Abu Bakar Dikahwinkan Dengan Raja Fatimah, Puteri Kepada Sultan Alang Iskandar Shah, Perak. Tidak Berapa Lama Selepas Perkahwinan Diraja Itu Dilangsungkan, Sultan Alang Iskandar Shah Telah Berunding Dengan Sultan Abdullah Untuk Mendapatkan Persetujuan Kerajaan Inggeris Supaya Sultan Abu Bakar Dilantik Sebagai ‘Ganti Raja’ Menggantikan Keputusan Yang Diambil Semasa Yang Mulia Tengku Mahmud Diisytiharkan Sebagai Tengku Besar.

Setelah Beberapa Lama , Dengan Sokongan Pesuruhjaya Tinggi Sir Hugh Clifford, Kerajaan Inggeris Telah Bersetuju Supaya Putera Sulung Sultan Yang Memerintah Di Lantik Sebagai ‘Pengganti Raja’ Dengan Gelaran Tengku Mahkota. Maka Pada 10hb Jun 1930, Yang Mulia Tengku Abu Bakar Telah Ditabal Sebagai Tengku Mahkota Pahang. Dengan Usaha Pesuruhjaya Tinngi C. Clement, Kerajaan Inggeris Telah Bersetuju Agar Putera Sultan Yang Kedua Dilantik Sebagai ‘Tengku Bendahara’ Dan Putera Ketiga Sebagai ‘Tengku Temenggung’.

Baginda Sultan Abdullah Mangkat Pada Pukul 8.25 Malam Rabu. 22hb Jun 1932. Sebelum Jenazah Almarhum Meninggalkan Istana Kuning, Yang Teramat Mulia Tengku Abu Bakar Telah Diisytihar Sebagai Sultan Pahang. Baginda Ditabal Dengan Gelaran Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al- Muadzam Shah Pada Hari Ahad, 28hb Mei 1933. Baginda Sultan Abu Bakar Mangkat Pada Pukul 12.45 Pagi, Ahad 5hb Mei, 1974 Setelah 42 Tahun Berada Di Atas Takhta Kerajaan Negeri Pahang.

Maka Dengan Itu, Yang Teramat Mulia Tengku Haji Ahmad Shah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Telah Diisytiharkan Sebagai Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang Pada 7hb Mei 1974 Sehingga Ke Hari Ini.



Gambar foto Sultan Ahmad al- Muadzam Shah ( memerintah dari 1882 -1914 )





PANTUN JOGET PAHANG

Dari Melaka pergi ke Pahang
Singgah di Johor beli berangan
Kami mengucap selamat datang
Apa yang kurang dikeji jangan

Negeri Pahang aman sentosa
Kaya dengan tumbuh-tumbuhan
Niat di hati nak buat jasa
Mudah-mudahan Tuhan kabulkan

Pukul gendang kulit kerbau
Dalam majlis tari-menari
Kami ini dagang merantau
Mengharap belas orang di sini

Antologi Seuntai kata untuk Dirasa,
Dewan bahasa dan Pustaka


Kalau ada yg masih ingat, pantun ini dilagukan oleh watak Hang Tuah (P. Ramlee) ketika beliau dititahkan oleh Sultan Melaka membawa pulang Tun Teja untuk diperisterikan yg pada ketika itu putera Sultan Terengganu juga merancang untuk mengeratkan hubungan Pahang – Terengganu melalui perkahwinannya dengan Tun Teja dalam filem Hang Tuah.



Lagu Negeri Pahang





"Ya Allah Yang Masa Kuasa

Lanjutkan Usia Kebawah Duli Yang Maha Mulia

Dirgahayu Darul Makmur Aman dan Bahagia Sentiasa

Ya Allah Selamatkan Kebawah Duli Raja Kami".



Sebuah lagu yang cukup ringkas dan padat sesuai dengan maksud lagu yang juga merupakan 'doa' rakyat pahang ke atas tampuk pimpinan Sultan Pahang.




Daulat Tuanku

Sembah Tahniah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang,

Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Al-Marhum

Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al- Mu’adzam Shah

Sempena

Hari Keputeraan Baginda pada 24hb Oktober 2010

“Semoga Allah Memberkati Pemerintah Berjiwa Rakyat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku”

No comments:

Post a Comment