Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Saturday, October 9, 2010

PROTON PANGGIL SEMULA KERETA GEN2 DAN SATRIA NEO

Proton Holdings bhd awal malam tadi telah memanggil Semula Kereta Gen2 dan Satria Neo yang dikeluarkan sekitar tahun 2004 dan 2008 berikutan kerosakan teknikal pada komponen kereta tersebut yang berisiko dan boleh menjejaskan keselamatan kepada pengguna. Pemanggilan semula kereta Gen2 dan Satria Neo tersebut telah dilaporkan oleh media massa seawal malam tadi:

Kuala Lumpur, 7 Okt Pembuat kereta nasional, Proton Holdings Bhd mengumumkan panggilan semula sukarela kereta Gent dan Satria Neo yang dikeluarkan antara 2004 dan 2008 disebabkan oleh kerosakan pada komponen “clock spring” yang mungkin boleh menjejaskan keselamatan.
Panggilan sukarela itu yang merupakan sebahagian program jaminan kualiti global Proton melibatkan 15,911 (dua peratus) daripada 660,000 kereta yang dikeluarkan dan dijual dalam tempoh lebih empat tahun. Komponen itu menyambungkan beberapa suis dan beg udara kepada radio, hon dan kawalan “cruise”.
“Meskipun bilangannya kecil, keselamatan pelanggan kami sangat penting dan kami memohon maaf atas masalah yang timbul,” kata Pengarah Urusan Kumpulan Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir dalam satu kenyataan di sini.
Ujian rutin telah mengenal pasti bahawa kerosakan pada “clock spring” seperti bunyi geseran dalam setering, hon berbunyi atau lampu kereta terpasang tanpa amaran, kerosakan suis kawalan audio dan dalam kes-kes ekstreme, pelepasn beg udara sebelah pemandu.
Pemilik kenderaan yang terlibat boleh menghubungi mana-mana pusat servis Proton yang sah untuk membuat temu janji bagi mendapatkan pemeriksaan percuma. Semua kos buruh dan peralatan yang berkaitan penggantian “clock spring” akan disediakan tanpa caj di pusat-pusat sah Proton di seluruh negara. Proton akan menghantar surat kepada pelanggan yang terlibat untuk memklumkan mereka mengenai perkara itu.
Pada masa yang sama, Proton membuka laman web khusus, www.protonaftersales.com untuk membantu pelanggan menyemak tahun pengeluaran kenderaan masing-masing.

sumber artikel: bernama dan harian kosmo

No comments:

Post a Comment