Followers

Search This Blog

JOM LAYAN " OMBAK RINDU".

Saturday, October 9, 2010

BAGAIMANA REMAJA 16 TAHUN MENJADI JUTAWAN

Beberapa artikel dalam akhbar online semalam menyiarkan kisah seorang remaja, Christian Owens menjadi jutawan dalam usia baru 16 tahun selepas memulakan perniagaan Internet dua tahun lalu. Di laporkan remaja tersebut yang berasal dari Corby, Northamptonshire mula menjalankan bisnes dengan duit poket sendiri pada usia 14 tahun apabila melancarkan laman web Mac Box Bundle yang menjana perolehan 700,000 (RM3.5 juta). Sememangnya hebat dan cukup mengujakan sekali.

Sebenarnya cerita mengenai Christian Owens menjadi jutawan telahpun disiarkan oleh laman gizmodo.com dua hari lepas dan saya sudahpun terbaca mengenainya, berita tersebut merupakan antara artikel yang paling popular dalam traffic ranking alexa beberapa hari lepas.

Artikel versi gizmodo.com ‘How a 16-yo Kid Made His First Million Dollars Following His Hero, Steve Jobs’ lebih jelas menerangkan bagaimana remaja tersebut menjadi jutawan hasil dari usahanya sendiri yang menjual perisian melalui lamannya Mac Bundle Box.

Apa yang menarik ialah bagaimana Christian Owens yang mula mendapat set komputer sendiri sewaktu berumur 7 tahun. 3 tahun kemudian dia sudah memiliki set Apple Mac sendiri dan mula belajar membuat web design. 4 tahun kemudian iaitu dalam tahun 2008, dia menubuhkan syarikatnya sendiri yang menjual perisian-perisian Mac OSX secara online dengan harga diskaun dan berkonsepkan tempoh masa.

Bermula dari situlah kejayaannya sebagai usahawan online. Pada masa yang sama dia juga menjalinkan kerjasama dengan pihak Branchr, syarikat iklan pay-per-click yang mengedarkan 300 juta iklan sebulan kepada 17,500 laman web, iPhone, dan aplikasi Android. Dia kini sudah mempunyai 8 orang pekerja termasuk ibunya sendiri.

Dan seperti kebiasaan bila ada individu yang berjaya pastinya ramai yang sibuk bertanyakan rahsia kejayaan. Jawapan Christian owens memang mudah:

There is no magical formula to business, it takes hard work, determination and the drive to do something great.

Kalau nak baca cerita lengkap versi gizmodo.com boleh rujuk di lamannya.

Memang bijak remaja tu gunakan hobi dan minatnya kepada satu peluang perniagaan, maknanya dia memerlukan tempoh lebih kurang 9 tahun untuk menjadi jutawan sejak mula-mula kenal komputer pada umur 7 tahun.

Boleh dijadikan sumber inspirasi jugak ni. Daripada guna komputer dok layan benda-benda yang tak berfaedah elok juga kalau digunakan untuk cari duit secara sah dan legal. :D

No comments:

Post a Comment